Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is het continue proces van het optimaliseren van een website met als doel deze zo hoog mogelijk te laten ranken in de organische zoekresultaten van zoekmachines als Google. Dit heeft als vervolg doel: meer bezoekers, wat meer potentiele klanten zijn, om in het verlengde meer omzet te genereren via de website.
Een andere benaming voor zoekmachine optimalisatie is: SEO wat staat voor Search Engine Optimization.

Even in het kort voor de nieuwelingen: Wat zijn “Organische zoekresultaten”?
Dit zijn de zoekresultaten waar je niet voor hoeft te betalen als iemand op jouw website klikt. De zoekresultaten in Google beginnen meestal eerst met een aantal Google Adwords advertenties (dit herken je aan “adv” voor het resultaat). Dit zijn betaalde advertentieplekken. Vervolgens volgen tien stuks “organische zoekresultaten”.

Zoekmachine optimalisatie opgesplitst

Zoekmachine optimalisatie is een belangrijk onderdeel van online marketing waar ik een enorme passie voor heb en 10 jaar geleden van origine mee ben groot geworden. Zoekmachine optimalisatie is ook weer onder te verdelen in:

  • On-page optimalisatie
  • Off-page optimalisatie

On-page SEO – Search Engine Optimization

Onder “On-page” optimalisatie vallen alle elementen die wij zelf direct kunnen aanpassen. Wij hebben dit dus 100% zelf in de hand. On-Page SEO valt weer onder te verdelen in een aantal belangrijke en vaak ook wel aparte vakgebieden:

  • Strategie & keyword focus
  • Content marketing
  • Technische SEO (als website snelheid / speed optimization, crawlability optimization)

Off-page SEO – Search Engine Optimization

Off-page optimalisatie is alles wat wij niet direct in eigen hand hebben. Echter kun je off-page optimalisatie wel tot op zekere hoogte beïnvloeden, maar dus niet direct zelf implementeren. Een algemeen bekend begrip hierin is Linkbuilding. Dit is het proces om ervoor te zorgen dat andere websites een link plaatsen naar jouw eigen website. Hierdoor stijgt de autoriteit van de eigen website. Hoe hoger de autoriteit, hoe groter de kans is op hogere rankings.

Naast linkbuilding noem ik ook een tak “authority building”. Dit is een wat meer geavanceerde manier van het “simpelweg links laten plaatsen” op andere websites. Denk hier bijvoorbeeld aan het creëren van dusdanige content waardoor andere websites automatisch naar je willen / zullen linken. Of het doen van een grootschalig onderzoek plus publicatie hiervan waardoor jullie gehele branche betrokken is met jullie onderzoek. Deze voorbeelden worden ook wel “linkbait” genoemd.

Mocht je ondersteuning nodig hebben met een van de bovenstaande elementen binnen de organisatie, neem dan even contact met mij op via info@wesleykelder.nl.

Hellow, hoe kan ik je helpen?